tisdag 23 februari 2010

Jag



Jag googlade ordet "jag" och ovanstående bild var den första som kom upp. Jag förundrades nämligen över det stora antalet "jag" som jag lyckats få med i mina två första inlägg. Nu är det här en slags online-dagbok, så det är inte så konstigt att det jag skriver om blir i jag-form, men ändå. En annan anledning till att just jag använder ordet "jag" så ofta, är mitt lilla motstånd till brukandet av ordet "man". Ibland är det berättigat, men allt som oftast anser jag att vi skulle kunna byta ut ordet man till jag. Det går enligt mig inte att alltid generalisera åsikter och skäl etc. till varför saker och ting är som de är. Dock känner jag mig väldigt egocentrisk i mitt tilltagna nyttjande av ett så ytterst självcentrerat ord som "jag"....googlade ordet egocentrism. Där stor bland annat:

"Ett annat ord för egocentrism är självcentrering där dock fokus mer är beteendet att överdrivet syssla med sig själv och sina upplevelser och känslor."

Jag måste säga att här har vi benämningen på fenomenet Blogg som i en liten ask. Fast för bekvämlighets skull kan vi väl sätta ordet "överdrivet" inom parantes...?!?! Så om jag nu ska fortsätta med det här bloggandet får jag väl acceptera mina skäl till det.

Jag har alltid haft en ambition att förstå mig själv bättre. I den kurs jag nu går riktas strålkastarna återigen inåt, vilket har trappat upp antalet tankar om mig själv. Samtidigt har jag stora förväntningar på att min förståelse för andra ska öka dramatiskt, så jag slipper ödsla så pass mycket energi på frustration.

Nej, men om man skulle ta och plugga lite då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar